• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۰ - ۰۳:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
«فرهیختگان» نواهای ماندگار این ماه را بررسی می‌کند

موسیقی  رمضان؛ سنتی فراموش‌شده 

با شروع ماه رمضان اسم‌هایی چون، محمدرضا شجریان، رحیم موذن‌زاده، قاسم موسوی‌قهار و... به گوش می‌رسد که با صداهای دلنشین خود نواهایشان را مانند شناسنامه‌ای برای ماه رمضان در دل مردم جای دادند.

موسیقی  رمضان؛ سنتی فراموش‌شده 

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: معمولا با شروع ماه مبارک رمضان برنامه‌ها و آثار گوناگون، از اذان گرفته تا دعا و مناجات و سخنرانی و... برای پخش تلویزیون درنظر گرفته می‌شود. این اتفاق از سال‌های دور افتاده و باعث شده برخی آثار و نواها پس از پخش هرساله در ذهن و خاطر مردم ماندگار شود. برخی از این نواها با وجود اقبال عمومی به دلایل مختلف در تلویزیون کمرنگ و تلاش‌‌های ناموفقی برای جایگزینی آنها انجام شده است. برخی دیگر هم بیش از 7 نسل است که در تلویزیون شنیده می‌شود و مردم هنگام افطار یا سحر منتظر شنیدن آنها هستند. با شروع ماه رمضان اسم‌هایی چون، محمدرضا شجریان، رحیم موذن‌زاده، قاسم موسوی‌قهار و... به گوش می‌رسد که با صداهای دلنشین خود نواهایشان را مانند شناسنامه‌ای برای ماه رمضان در دل مردم جای دادند. در ادامه به معرفی تعدادی از نواهای ماندگار پرداخته‌ایم.

موسیقی رمضان؛ از گذشته تا امروز
پیوند موسیقی و آیین‌های دینی و مذهبی در همه فرهنگ‌ها وجود دارد و در فرهنگ اسلامی هم از دیرباز دیده شده است. نخستین پیوند موسیقی و آیین‌های مذهبی در قرائت قرآن و اذان دیده می‌شود که آیات و جملات را با الحان خوش درمی‌آمیختند و می‌خواندند. یکی از مهم‌ترین پیوندهایی که وجود دارد، در مناجات‌خوانی دیده می‌شود، یعنی تلفیقی از موسیقی و مناجات‌خوانی که در ایام ماه رمضان در جغرافیاهای مختلف اسلامی می‌بینیم و هرکدام مطابق با فرهنگ خود اجرا می‌کنند. در ایران هم این آیین از دیرباز وجود داشته و خوانندگان بزرگ و بنام هر عصر، در حوزه مناجات‌خوانی فعال بوده‌اند. با پژوهشگران موسیقی در این زمینه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید. 

دلنشین اما ناکام
اسم ماه رمضان که می‌آید صدایی در ذهن‌مان می‌پیچد، صدایی آشنا که سالیان سال در زمان افطار آن را شنیده‌ایم. مناجاتی که با صدای محمدرضا شجریان و با نام خدا شروع می‌شود. این مناجات به نام دعای ربنا معروف شد اما با وجود استقبال مردم بنا به دلایل تاحدودی مشخص و مشکلات این خواننده با صداوسیما از سال 1388 پخش آن متوقف شد و دیگر در صداوسیما شنیده نشد. البته هم محمدرضا شجریان و بعدها پسرش درمورد دعای ربنا گفتند که شجریان این دعا را متعلق به مردم می‌داند و موضع اختلافی‌شان با صداوسیما درمورد پخش سایر آثار صوتی‌شان است. این مناجات تا قبل از ممنوع شدن به‌مدت 30 سال یکی از برنامه‌های اصلی صداوسیما در ماه رمضان بود. مدیران شبکه برای جایگزینی این اثر تلاش‌های فراوانی کردند اما هیچ‌کدام به ثمر نرسید. درنهایت با همه نادیده‌گرفتن‌ها، بالاخره این مناجات در سال 1396 در فهرست ملی فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسید. 

اذان 67ساله رحیم موذن‌زاده
یکی دیگر از نواهای ماندگار ایران، اذانی است که با گرمای صدای مرحوم رحیم موذن‌زاده‌اردبیلی در سال 1334 در رادیو ضبط شده است. خلوصی که در لحن این اذان وجود دارد، باعث محبوبیت آن بین مردم شده است. این اثر در 30سالگی استاد موذن‌زاده اجرا و ضبط شده است و این استاد فقید درمورد شیوه اجرای آن در ماه رمضان، بیان کرده بود: «در استودیو به من گفتند بهتر است این اذان را پس از افطار بخوانم. اما من دوست داشتم با دهان روزه این اذان را بگویم که در آواز بیات ترک و گوشه روح‌الارواح آن را اجرا کردم و در عمل همانی است که اکنون همگان آن را می‌شنوند.» امروز و پس از گذشت 7 دهه این صدا بین نسل‌ها ماندگار شده و در سال 1368 به‌عنوان میراث فرهنگی کشورمان به ثبت ملی رسیده است. از مرحوم موذن‌زاده به‌عنوان صدایی بی‌مانند در دستگاه بیات ترک یاد می‌کنند. اذان‌‌هایی که توسط وی خوانده شده ‌است، هنوز به‌عنوان زیباترین اذان‌های موجود در رسانه‌های صوتی و تصویری ایران پخش می‌شود. 

اولین دعای سحر بعد از انقلاب
قاسم موسوی‌قهار در سال 1357‌ اولین دعای سحر بعد از انقلاب را برای رادیو و تلویزیون خواند و این اثر به‌عنوان یکی از آثار شاخص وی ماندگار شد. قریب چهار دهه است که این دعا در سحرگاه و از تلویزیون پخش می‌شود. این اثر ماندگار سبب شد وی به‌عنوان یکی از ادعیه‌خوانان در کشور مطرح شده و دعا‌های مختلفی را بخواند که اغلب آنها ماندگار شدند. صوت صحیح و توجه به ادای کلمات و معانی و مفهوم دعا از ویژگی‌های دعا‌خوانی موسوی‌قهار بود که نوای او را ماندگار کرد. در آن زمان که کمبود ادعیه و مناجات در صداوسیما دیده می‌شد، سبک خواندن آن زمینه‌ای را فراهم کرد تا دعاهایی که با صدای وی خوانده شده به اثری ماندگار برای مردم تبدیل شود.  

در این رابطه بیشتر بخوانید:

جوان‌هایی داریم که می‌توانند «ربنا» را بهتر بخوانند (لینک)

«ربنا»ی شجریان یک آهنگ مقدس است (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار